کد مطلب:302713 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:252

کلمات الفقهاء در برتری بیت فاطمه


بر اساس مجموعه روایاتی كه در برتری بیت فاطمه علیهاالسلام بر روضه ی نبوی وارد گردید، فقهاء نیز به تبع از این نصوص به برتری و فضل بیت فاطمه بر روضه ی نبوی فتوا داده اند.

شیخ طوسی در مصباح فضل و برتری نماز در بیت فاطمه را بیان نموده [1] .

مرحوم اردبیلی در مجمع الفائده والبرهان می فرماید: والصلاه فی بیت فاطمه افضل، و قد روی فی الكافی ان الصلاه فی بیتها افضل من الصلاه فی الروضه.

و فی روایه یونس بن یعقوب، قال: قلت: لأبی عبدالله علیه السلام: الصلاه


فی بیت فاطمه علیهاالسلام أفضل او فی الروضه؟ قال: فی بیت فاطمه. [2] .

مرحوم سبزواری در ذخیره نماز در بیت فاطمه را برتر دانسته و گفته است:

و فی روایه جمیل، قال: قلت لأبی عبدالله علیه السلام الصلاه فی بیت فاطمه علیهاالسلام مثل الصلاه فی الروضه؟ قال: وأفضل. [3] .

و همچنین می فرماید: بنابر روایت وارده اقامت در مدینه افضل از اقامت در مكه می باشد، قال أبی الحسن علیه السلام المقام بامدینه أفضل عن المقام بمكه. [4] .

و فاضل هندی در كشف اللثام می گوید: ان الصلاه فی بیت فاطمه أفضل. [5] .

و مرحوم صاحب حدائق نیز به بیان ادله ی برتری و فضیلت صلاه در بیت فاطمه پرداخته و میگوید:

نماز در مسجد النبی برابر است با ده هزار نماز، و نماز خواندن در بیت فاطمه از آن برتری دارد.

الصلاه فی مسجد النبی تعدل بعشره آلاف صلاه، و عن یونس بن یعقوب، قلت لأبی عبدالله علیه السلام الصلاه فی بیت فاطمه مثل الصلاه فی الروضه؟ قال: وأفضل.


و عن جمیل بی دراج، قال: سمعت ابا عبدالله علیه السلام یقول: قال رسول الله صلی الله علیه و آله ما بین منبری و بیوتی روضه من ریاض الحجنه و منبری علی ترعه من ترع الجنه، والصلاه فی مسجدی تعدل الف صلاه فیما سواه من المساجد إلا مسجد الحرام، قال جمیل: قلت له: بیوت النبی و بیت علی منها؟ قال نعم و أفضل. [6] .

و نظیر این كلمات در كتابهای فقهی دیگر بزرگان دینی بوضوح ملاحظه می گردد. [7] .

اكنون كه سخن ما به اینجا منتهی گردید، مناسب دیگر لازم آمد تا اشاره ای به ماجرای باور نكردنی وقایع بیت فاطمه و تعمیر دیوار خانه ی او از زبان معمار تخریب گر آن واقعه داشته باشیم.



[1] مصباح المتهجد:710.

[2] مجمع الفائده والبرهان 430:7.

[3] ذخيره المعاد 708:3.

[4] ذخيره المعاد 284:2 و 707:3.

[5] كشف اللثام 383:1 و 275:6.

[6] الحدائق الناضره 417:17.

[7] جواهر الكلام 105:20، جامع المدارك 555:2.